Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtett jelszó? / Súgó

A Pécsi Tudomány Egyetem csapata nyerte a VI. Magyar Mapei Betonkenu Kupát

Budapest, 2017. június 23. – A hatodik regattán közel 200 fő vett részt. A két napos rendezvény első napján a csapatok a BME-n prezentálták a tervezői és alkotói folyamatot bemutató kisfilmet ill. előadást.  A pénteki napon pedig a gyakorlatban is megmutathatták a versenyzők, hogy milyen gyors a kenu, mennyit bír a híd vagy betonból is készülhet a páncél. A hagyományos sárkányhajós regattán pedig mindenki vízre szállhatott. Új győztes kapta a vándorkupát a Pécsi Tudomány Egyetem csapata örülhetett a legfényesebb éremnek. A legjobb híd a BME Navis Caementicia csapatáé lett.
A VI. Magyar Mapei Betonkenu Kupán 6 cég, (Mapei, CRH, Frissbeton, Lafarge, Readymix, Szebeton) és 8 egyetemi csapat (Budapesti Műszaki Egyetem 3 csapata, 2 Építész Karos csapat és egy Építőmérnök kari csapat, Pécsi Tudományegyetem, Debreceni Tudományegyetem, a győri Széchenyi István Egyetem, Kolozsvári Egyetem és az újonc Prágai Egyetem) vett rész.
180 fő gyűlt össze a Budapesti Lágymányosi öbölben a Kopaszi gáton. 14 betonkenu szállt vízre. Természetesen a nap hagyományos módon a csapatok bevonulásával és a mérlegeléssel indult. Ezt követték a betonkenu futamok a sárkányhajós selejtezőkkel tűzdelve. A hídak töréspróbája igazán izgalmasra sikeredett, hiszen nem csupán a fesztáv volt a lényeg, hanem hogy mennyit bír a híd.
betonkenu futamban mérték össze a csapatok az erejüket:
– Férfi 2-es
– Női 2-es
– Férfi-Női vegyespáros
– Fordítós futam, ahol dupla távot kellett teljesíteni az evezősöknek.
A hagyományokhoz híven idén is Horváth Csaba Olimpikon, többszörös világ- és Európa-bajnok volt a sportszakmai fővédnök.
A zsűri tagjai: 
Boldog Anita az abconcrete design alapító tulajdonosa
Zadravecz Zsófia: a Lafarge marketingkommunikációs vezetője
Horváth Csaba Olimpikon
dr Koris Kálmán, BME egyetemi tanár
Polgár László vasbeton mérnök
Pollák András, építőmérnök
A vízi teljesítmény mellett természetesen a zsűri még az alábbi szempontokat is figyelembe vette:
– kenu tervezés, kivitelezés, design
– a kenu építését és a projekt munkát bemutató kisfilm
– 4 vízi futam
– betonvért és páncél, csapatok megjelenés, bevonulás – ez volt a napindítás leglátványosabb része, ahol a csapatok ünnepélyesen bevonultak a betonból készült vértekkel és páncélokkal.
Természetesen a nap további fő eseménye a betonhíd verseny volt, ahol minden betonhidat törés tesztnek vettetek alá, a betonhidak értékelésekor nem csupán a teherbírás, hanem a hosszúság és a kivitelezés is számított. A betonhíd verseny támogatója, és a betonhidak méréséhez szükséges állványzat megalkotója a hercsel csoport volt. A napot a hagyományos sárkányhajós futamok színesítették.

Eredmények:

1.Pécsi Tudomány Egyetem  PTE  82 pont
2.Debreceni Egyetem GSV-DEMKenu 74 pont
3. Széchenyi István Egyetem SZEnavis 66 pont
4-5. BME/Navis Caementicia 51 pont
4-5. Kolozsvári Egyetem/ASCUT KOLOSVAR 51 pont
6. Mapei 49 pont
7. BME/Építészek 39 pont
8. Frissbeton/Betoncápák 36 pont
9. SZEBETOn 29 pont
10.CzechTech.Un. Prague – Blue Lions 20 pont
11. BME/KENUTRAVA 19 pont
12. CRH/Cefet Remek Hajósok 18 pont
13. Readymix 5 pont

Betonhíd

1. BME Navis Caementicia
2. Mapei
3. Debreceni Egyetem, DEMkenu

Különdíjak:

Design: CRH -The Best Concrete Design // 6th Hungarian Mapei Concrete Canoe Competition 2017
Betonvért: Szebeteon – The Best Concrete Amor  // 6th Hungarian Mapei Concrete Canoe Competition 2017
A legjobb betonhíd: PTE – The Best Concrete Bridge  // 6th Hungarian Mapei Concrete Canoe Competition 2017
A leggyorsabb betonhíd – Debreceni Egyetem, DEMkenu – The Fastest Concrete Canoe  // 6th Hungarian Mapei Concrete Canoe Competition 2017
A legjobb betonfilm: Debreceni Egyetem, DEMkenu – The Best Concrete Movie  // 6th Hungarian Mapei Concrete Canoe Competition 2017
A legjobb betonkenu – BME Építészek – The Best Concrete Canoe Team  // 6th Hungarian Mapei Concrete Canoe Competition 2017
A legígéretesebb csapat – Kolozsvári Egyetem – The Most Promising Team  // 6th Hungarian Mapei Concrete Canoe Competition 2017
A híd citromdíját a Frissbeton csapata kapta.
A Prágai Egyetem az újoncok különdíját kapta

Megvédte bajnoki címét a győri SZENAVIS-P csapata
A SZEBETON-é a legjobb beton híd

Budapest, 2016. június 24. – Az V. Magyar Mapei Betonkenu Kupát 2016. június 24-én rendezték meg Budapesten a Lágymányosi-öbölben. 9 egyetem és 6 építőipari cég képviseltette magát, az eddigi legnépesebb megmérettetésen. Évről évre egyre nagyobb figyelem övezi a versenyt a betonkenuk mellett idén további újdonságok szerepeltek a programban, volt betonhíd építő verseny, de készült betonból focilabda is, melyet Bozsik Péter is szemrevételezett, és az ő kezdőrúgásával indult a verseny. A csapatok betonból készül divat kiegészítőkkel is elkápráztatták az érdeklődőket. Sőt a Mapei lelkes betontechnológusai egy beton wakeboard bemutatót is tartottak. A győzelmet a győri Széchenyi István Egyetem SZENAVIS P elnevezésű csapata szerezte meg, az újonnan debütált Debreceni Egyetem Műszaki karának egysége előtt, a dobogó harmadik fokára pedig a Budapesti Műszaki Egyetem Navis Caemanticia néven indított formációja állhatott. 

A 15 csapat június 23-án a BME-n egy rövid prezentációval mutatkozott be, ahol ismertették a betonkenu valamint beton híd építés folyamatát. A pénteki napon 4 betonkenu futamban kellett megmérkőzni a csapatoknak. A rövid megnyitót követően, a rendezvény főtámogatója és ötletgazdája a Mapei nevében Miklós Csaba, valamint a fővédnök dr. Balázs L György, a BME professzora köszöntötte a csapatokat és kiemelték, hogy nagy öröm, hogy immáron ötödik alkalommal hozza össze a rendezvény az építőmérnök hallgatókat és az építőipari szakembereket, ráirányítva a figyelmet a beton sokrétű és kreatív felhasználási módjára.  14 betonkenu állt rajthoz az első C2-es férfi futamban, őket követték a hölgyek. Majd az immáron hagyományos Építőipari Sárkányhajós Regatta válogatói futamai zajlottak. Ezután az ÁVM állványpillérein mutathatták be a csapatok a betonból készült hidakat. A hidak többsége remekül állta a terhelési próbát. A híd verseny győztese a SZEBETON csapata lett, akiknek több mint 200 kg-os terhet is kibírt a hídjuk.Délután következett az olimpikonokkal ill. sportolókkal kiegészített C2-es futam, ahol a sportszakmai védnök Horváth Csaba olimpiai bajnok kenus is rajthoz állt. A kenu futamokat a versenyprogramban újdonságként szereplő fordítós futam zárta, ahol a két fős egységeknek egy bóját megkerülve kellett teljesíteni a távot. A nap zárásaként pedig a sárkányhajós döntők következtek. A kupák és érmek stílusosan betonból készültek, melyet Boldog Anita az AB Concrete Design lelkes, fiatal tervező mérnöke készített és ajánlott fel. A zsűri tagjai: Polgár László betontechnológus szakember, Zadraveczt Zsófia, a Lafarge marketing kommunikáció vezetője, Boldog Anita, az AB Concrete Design vezetője, Horváth Csaba olimpiai bajnok kenus.
Beton Kenu:
1. Széchenyi István Egyetem – SZENAVIS P
2. Debreceni Egyetem, Műszaki Kar – DEMKenu
3. BME, Navis Caemanticia
4. Pécsi Tudományegyetem – PeTon Pollack
5. SZEBETON
6. Széchenyi István Egyetem – SZENAVIS H
7. Szent István Egyetem, YBL
8. BAJKOR 24 Bt.
9. MAPEI
10. CRH
11. Kolozsvári Egyetem
12. Frissbeton
13. BME Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszék
14. Readymix
15. Lafarge
Érdekességek:
A legkönnyebb kenu: 36,02 kg
A legnehezebb kenu: 148,85 kg
A győztes csapat kenuja pedig: 56,3 kg
Különdíjak:
YBL-  Trendbeton
Frissbeton Design beton
SZENAVIS-P – Gyors beton
BME NC – Sport beton
SZEBETOn – A legszebb hajó díja, AB Concrete különdíja
Kolozsvári Egyetem – Fair play díj
A Mapei különdíját pedig a SZEBETON kapta a legjobb beton hídért.

Új győztest köszönthetünk! A Széchenyi István Egyetem SZENAVIS-P csapata a bajnok! – 2015. június 19.Rekordok, olimpikonok és egyéb betonságok a IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupán

Budapest, 2015. június 19. – A IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupán rekord számú hajó indult, 2015. június 19-én, Budapesten a Lágymányosi-öbölben a Sailforyou szervezésében és a Mapei támogatásával. Idén 5 egyetemi csapat és 6 hazai vezető építőipari cég 11 hajója versengett, neves sportolókkal, olimpikonokkal és paralimpikonokkal megerősítve. A győzelmet a végig remek teljesítményt nyújtó Széchenyi Istvány Egyetem SZENAVIS-P nevű csapata nyerte, a tavalyi győztes BME Építészmérnöki kara és a 2013-as bajnok, BME Építőanyagok és Magasépítés Tanszék egységei előtt. 2015-ben több rekord is született és tovább bővült a beton széles körű felhasználásának köre is. 
A legkönnyebb hajó 40 kg volt, amelyet a verseny sportszakmai védnöki Horváth Csaba többszörös olimpiai, világ- és Európa-bajnok kenus is kipróbált. A legnehezebb kenu 199 kg-ot nyomott. Magyarországon elsőként itt debütáltak a betonból készült fürdőruhák, és egy nem hivatalos Guinness rekord is született, hiszen a Cemex által épített betonkenuval első alkalommal eveztek át a Dunán.
A vízi teljesítmény mellett a szigorú szakmai zsűri díjazta a betonkenu kivitelezését, formatervezését, az építés során alkalmazott technológiai megoldást is prezentálni kellett a csapatoknak. Idén először látványos bevonulás is kísérte a kenuk bemutatását, volt olyan csapat, akinek a bemutatkozását egy fúvós zenekar kísérte.
A betonkenuknak idén négy távon kellett bizonyítani, két férfi, egy női és egy olimpikon futamon is helyt kellett állni. Az egyik legizgalmasabb futam az volt, amikor világ élvonalában versenyző paralimpikon evezősök ültek hajóba. A nap eseményei között szerepelt egy látványos vízparti divatbemutató is, ahol karcsú modellek mutatták be a Beton Workshop égisze alatt ifjú magyar designerek betonból készült ékszereit. Az Építőipari Sárkányhajós Regatta, mint állandó betét program idén sem maradt ki, melyet a hagyományokhoz híven nagy érdeklődés kísért.
A IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupát több százan kísérték figyelemmel idén a Kopaszi-gáton. A negyedik esemény újra bebizonyította, hogy a beton milyen sokrétű módon használható fel, hiszen nem csupán egy széles körűen felhasználható építőanyagról van szó. A beton a vízisport eszközök között is remekül megállja a helyét, emellett, dísztárgyak, ékszerek, bútorok is készülhetnek belőle. Az építőmérnök és építészhallgatók lelkesedése töretlen, évről évre egyre nagyobb lelkesedéssel vetik bele magukat a betonkenu készítésbe, az építőipari szakemberek számára is kihívást jelent ez az kreatív alkotó munka. Az esemény pedig remek színteret biztosít, hogy összehozza a szakma képviselőit és leendő szereplőit. A résztvevők számára nem kérdés, hogy jövőre is lesz folytatás. A zsűri egyik tagja Boldog Anita “beton designer” volt, aki négy éve még végzős egyetemistaként vett részt úszó betonsziget diplomamunkájával az eseményen, ma peidg már saját önálló céget vezet. Az ő csodás színes betondíjait kapták a versenyzők. Gratulálunk minden résztvevő csapatnak! Köszönjük az építőipari cégeknek, az egyetemistáknak, a támogatóknak és a közreműködöknek a betonkemény munkát és teljesítményt! The show must go on:)

Készülnek a kenuk a nagy összecsapásra! – 2015. június 17.
A verseny történetében először: olimpikonok a fedélzeten

2015. június 19-én immáron a IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupát rendezik meg új helyszínen, a budapesti Kopaszi-gáton. A versenyen ismét saját készítésű betonból készült hajóval szállhatnak vízre az egyetemi csapatok, és az építőipari szakcégek. A verseny célja nem változott az elmúlt időszakhoz képest: népszerűvé tenni a betonkenuzást itthon is, valamint kreatív gondolkodásra késztetni a tervezőket, és összekötni az építőanyag gyártó szakmát a szakma utánpótlásával, és nem utolsó sorban az innováció.

A versenyre egyetemi csapatok, cement- és betongyárak, valamint építőipari tervező és kivitelező cégek nevezhetnek. Ami összeköti már évek óta a versenyzőket az nem más, mint a szakma iránti szenvedélyük, a beton iránti bizalmuk, valamint az alkotás vágya, hogy létrehozzanak valami egyedit, izgalmasat, majd mindezt vízre bocsássák, és megmérettessék magukat.

Idén először, két új kategória

A versenyprogramba bekerült az “ALL AROUND THE BETON” elnevezésű pályázat, melynek célja, hogy a résztvevők a beton minél szélesebb körű különleges, egyedi alkalmazását mutassák be vízen, szárazföldön és levegőben egyaránt.

A másik, új kategória, ill. versenyszám a beton fürdőruhás párok „mustrája”. Az induló csapatoknak egy női és egy férfi fürdőruha modellt kell elkészíteni betonból, és ezt élőben a csapattagok közül egy hölgynek és egy úrnak be is kell mutatni. Itt fő értékelési szempontok az esztétika, érdekesség, és a viselhetőség.

A betonkenuval a csapatoknak négy futamot kell teljesíteni, ebből két férfi, egy női futam, és egy Olimpikon futam keretén belül. A csapatoknak kb. 600 m-t kell a vízen tölteni, és kipróbálni mit bír a kenujuk, melyet szigorú szabályok alapján kellett elkészíteniük.

Izgalmak, úszó betonrepülő és betonékszer bemutató a III. Magyar Mapei Betonkenu Kupán – 2014. június 20.

Gratulálunk a győzteseknek és minden résztvevőnek! Köszönjük a zsűri fáradtságos munkáját, a cégek támogatását, az egyetemisták lelkesedését!

Rövid összefoglaló a harmadik évadról:)

Ráckeve, 2014. június 20. – A Budapesti Műszaki Egyetem Úsztatott Aljzat 2.0 elnevezésű csapatának győzelmével zárult III. Magyar Mapei Betonkenu Kupa. A verseny nem volt híján a drámai fordulatoknak: eltört a győri Széchenyi István Egyetem hajója, mégis sikerült a dobogó harmadik helyére felküzdeni magukat. Horváth Csaba Olimpiai, világ és Európa-bajnok kenus volt a sportszakmai védnök.

A június 20-án pénteken a Ráckevei Duna-ágon megrendezett, sport és műszaki teljesítményt egyformán követelő verseny célja az iparág népszerűsítése és innovációk ösztönzése révén hozzájárulni az ágazat fejlődéséhez.

A versenyre szigorú szabályok alapján, betonból készített kenuval nevezhettek a csapatok. A győztesnek járó Kupát a műszaki megoldás ötletessége és a futamokon elért eredmény alapján szakmai zsűri ítélte oda, idén a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kara csapatának.

A csapatok technológiai fejlődése szemmel látható, a kenuk évről-évre könnyebbek, szebbek és egyre jobb a vízfekvésük. A legkönnyebb hajó idén mindössze 59 kilogrammot nyomott.

Eltört a hajójuk, mégsem adták fel!

A győri Széchenyi István Egyetem kenuja eltört szállítás közben. A csapat azonban nem adta fel, egész éjjel dolgoztak és különleges technológiákat alkalmazva újjáépítették a hajót, hogy meglepetésre a harmadik helyen végezzenek. Kitartásukért Sportszerűségi különdíjat vehettek át.

A III. Magyar Mapei Betonkenu Kupa helyezettjei
I. Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar – Úsztatott Aljzat 2.0
II. Mapei
III. Széchenyi István Egyetem, Győr

A nap programját egy női betonkenu betétfutam, betonékszerek divatbemutatója, valamint sárkányhajó és flúgos futam színesítette. Ez utóbbira bármilyen betonból készült úszóalkalmatossággal lehetett nevezni, amely úszik és elbír legalább egy embert. A győztes a SzeBeton repülő formájú beton úszóalkalmatossága lett.

Indul a III. Magyar Mapei Betonkenu Kupa – 2014.  március 21.

Immáron a harmadik évad következik a magyar beton kenuzás történetében. 2014. június 20-án, Ráckevén a III. MAGYAR MAPEI BETONKENU KUPÁRA várják a rendezők a lelkes és elhivatott egyetemistákat és betontechnológusokat. A cél változatlan: megépíteni a legjobb vízfekvésű, leggyorsabb és leginnovatívabb betonkenut.

A részvevő cégek amellett, hogy saját betonkenut építhetnek egy-egy egyetemi csapatot is támogatnak, sőt, hogy mindenki kellően vizes legyen, a hagyományokhoz híven sárkányhajós csapatverseny is színesíti a napot. Természetesen folytatva a tavalyi kezdeményezést, a flúgos futamra is várják az őrültebbnél őrültebb beton kreációkat!

Az idei év számos újdonságot tartogat :

Az egyik, hogy egy új pályázatot írt ki a névadó támogató MAPEI . „Megvalósítható innováció a betonkenu tapasztalataival” pályázat célja, hogy az egyetemisták az úszó betonművek minél szélesebb körű gyakorlati alkalmazását mutassák be. Érdemes belevágni mert remek különdíjakkal jutalmazzuk a kreatív ötleteket.

Egy másik úttörő kezdeményezés az „OLIMPIKONOK betét futama”, ahova minden csapat  két Olimpikont nevezhet be.

Az idén a hölgyek is szerephez jutnak, mert meghirdetjük a női futamot is.

A legkönnyebb betonkenuval a BME csapata győzedelmeskedett a II. Mapei Betonkenu Kupán – 2013. június 21.

2013. június 21-én Ráckevén rendeztük meg a II. Mapei Betonkenu Kupát. Az eseményen 5 egyetem és 5 építőipari szakcég 8 betonkenuval szállt harcba a győzelemért. Az aranyérmet a Budapesti Műszaki Egyetem – Építőanyagok és Mérnökgeológia Tanszéke 65 kg-os betonkenuja nyerte el, aki egy futamgyőzelmet is elkönyvelhetett.

Az ezüstérem a Frissbeton Kft. csapatának jutott, aki remek hajrával kerülte a dobogó második fokára. A bronzérem a névadó és szintén futamgyőztes Mapei csapatáé lett, akik egy fairplay díját is hazavihették.

A negyedik a győri Széchenyi István Egyetem, az ötödik a Szent István Egyetem, YBL Miklós Építéstudományi kara, a hatodik a Kolozsvári Műszaki Egyetem, a hetedik a BME Szilárdságtani és Tartószerkezeti tanszéke, a nyolcadik helyen pedig a YBL II-es csapata végzett.

A napot sárkányhajós futamok is színesítették itt a legfényesebb éremnek a Mapei Kft. csapata örülhetett, az ezüst a Hercsel Kft. csapatához került, míg a bronz a Mapeiquick formációnak jutott.

A flúgos futam legkreatívabb hajója egyértelműen a Állványművek kft. állvány és beton katamaránja lett.

A legszebb hajó különdíját a BME – Szilárdságtani és Tartószerkezeti tanszéke kapta.

A leggyorsabb hajó díját pedig ösztönzésképpen a Kolozsvári Műszaki Egyetem kapta, aki a legtávolabbról érkeztek.

A Mapei fő támogatásával és a Sailforyou rendezésében zajló kupa lehetőséget teremt a leendő építőmérnökök és a gyakorlati szakemberek közötti kapcsolatépítésre és alkotó párbeszédre.

A második alkalommal megrendezett esemény bebizonyította, hogy a betonkenuzás egy olyan alkotó, csapatépítő, kreatív és innovatív tevékenység, amit tovább kell folytatni. Így lesz is folytatás 2014-ben a III. Mapei Betonkenu Kupán.

FLÚGOS FUTAM INDUL – 2013. május 2.

Határ a csillagos ég! Ez méltán igaz a betonkenu építésre, ahol a kreativitás igazán nagy szerepet kap, és hogy még jobban szabadjára tudjátok engedni a fantáziátokat és hogy azok a cégek is kedvet kapjanak, akiknek talán túl nagy falat a betonkenu építés, meghirdetjük a kreatív úszóeszközök futamát.

A “flúgos futam” névre hallgató kreatív, beton-úszóeszköz őrületen, bármivel és bárhogyan lehet indulni a lényeg, hogy betonból készüljön az úszó tárgy, legalább 1 embert kell, hogy elbírjon és bármilyen módon lehet mozgatni, akár emberi erővel, akár pl. motoros meghajtással, továbbá szabadon választható kiegészítő anyagot is (fa, fém, üveg, plexi stb. ) lehet hozzá kiegészítésként használni.

További kérdésekkel forduljatok bizalommal a szervezőkhöz: sail4youkft@gmail.com

A MÁSODIK – The Show Must Go On…..  – 2013. április 30.

2013. június 21-én, Ráckevén immáron második alkalommal csapnak össze az egyetemi és az építőipari csapatok, hogy összemérjék betonkenuikat. A tavalyi tapasztalatokat felhasználva idén bátrabban és még nagyobb lelkesedéssel vágtak bele a projektbe a csapatok. A legtöbb egyetem két hajóval készül. Sőt már nemzetközi lett a verseny, hiszen a Kolozsvári Műszaki Egyetem is beadta jelentkezését.

A lelkesedés és az érdeklődés igen nagy, ezért a jelentkezési határidőt meghosszabbítottuk 2013. május 25-ig.

Hajrá ÉPÍTŐK!

Eseménybeszámoló – 2012. június 22., Ráckeve

Minden vízbe mártott test… – beszámoló az Első Magyar Betonkenu Kupáról

A Római Pantheon kupolájának építésekor Marcus Vitruvius Pollio is használt már egy puzzolán nevű anyagot, amit a beton ősének tekinthetünk. Azóta az anyag összeforrt az építőiparral, holott a mai modern beton első felhasználása egyáltalán nem volt távol a víztől sem, sőt. Ezt igyekeztek alátámasztani június 22-én, Ráckevén az Első Magyar Betonkenu Kupán résztvevő csapatok.

Hogy jön a vízhez a beton?

Hosszú tökéletesítési folyamatok után az ipari forradalom hozta meg a beton aranykorát, köszönhetően a 19. században fellendült cementgyártásnak. A korszerű kötőanyagok megjelenésével így lehetővé vált magas szilárdságú beton elkészítése. És hogy mennyire közel áll a betonhoz a vízi felhasználás: Joseph-Louis Lambot az 1855. évi párizsi világkiállításon egy vasbetonból készített csónakot mutatott be.

A betonkenu versenyeknek meglepő módon nagy hagyományai vannak külföldön, elsősorban az Egyesült Államokban és Kanadában. Az első versenyeket az 1960-as években kezdték el megrendezni, 1988 óta pedig országossá hízott a vetélkedés. Ezek az észak-amerikai versenyek elsősorban az egyetemek közti vetélkedés jellemzi, mivel szinte kizárólag egyetemi csapatok indulnak.Ezeket a hagyományokat szeretnék átvenni a Mapei által támogatott első magyar versenyen is, amin összesen öt csapat – három egyetem és két cég – indult. A kenuk elkészítésére a csapatok viszonylag kevés időt, mindössze két hónapot kaptak, amelynek a végén le kellett szállítani az úszóképes csónakot.

Betonhíd a szakma és az egyetemek között

De a szervezők célja nem csak a sportág puszta meghonosítása volt, hanem ennél nagyobb léptékű is. Dr. Balázs L. György, a BME egyetemi tanára, egyben a verseny fővédnöke elmondta, hogy nagyon szeretnék, ha a rendezvény hatására felkavarodna a szakma állóvize, és mindenkit kreatív gondolkodásra késztetne a különleges tervezéssel és a beton rendhagyó felhasználásával.

Másrészt – ami talán a legfontosabb – a verseny hidat tudna építeni a szakma és a szakmába vágyó egyetemisták közé. A cél tehát egy olyan komplex esemény beindítása, ami fix pontul szolgál majd a vállalatok és az egyetemek kommunikációjában, együttműködésében. Ha ez megvalósulna, néhány éven belül talán az építőipart sújtó válság is enyhülni tudna.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (Betonkacsák) mellett a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar és a győri Széchenyi István Egyetem (Hullámtörők) indítottak egyetemi csapatokat. Mellettük a Mapei (Squadra Azurra) és az A-Híd Építő Zrt (Ha-Jó) szállt még vízre a történelmi első kupáért.Összecsapásukat szakmai zsűri bírálta el, menyek tagja volt Dr. Sajtos István, a BME egyetemi docense, tanszékvezető, Dr. Bódi István, a BME egyetemi docense, Martinkó József – Octogon szerkesztője, építész – és design kritikus újságíró, Kozák János – statikus mérnök, tartószerkezeti vezetőtervező és építész vezetőtervező

Horváth Csaba – olimpia bajnok kenusA zsűri nemcsak a futamot (50 pont), hanem a hajók megtervezését, az építés technológiáját (20 pont) és kinézetét (30 pont) is figyelembe vette, így a csapatok összesen 100 pontot szerezhettek kenujukkal.

Kemény mezőny, szigorú szabályok

Az induló csapatoknak a tervezés és kivitelezés során figyelembe kellett venniük a versenyszabályzatot (http://www.betonkenu.hu/versenykiiras/) is, amely szigorú korlátokat adott az indulóknak. A csapatoknak legalább három kiinduló anyagból (cementből, vízből és adalékanyagból) kellett előállítani a kétszemélyes kenut, amelynek megépítéséhez bármilyen anyagból készült hálót, szövetet, betétet lehetett használni. A hajót tilos volt azonban merev vázra építeni, illetve azt összefüggő vízzáró anyaggal bevonni.

A szabályok figyelembe vételével az összes csapat ugyanarra a következtetésre jutott: a kenu legyen könnyű, vízzáró, áramvonalas, repedésmentes, lehessen könnyen szállítani, és persze legyen esztétikus. A tervezés során minden csapat hihetetlen ötletességgel ötvözte a modern technikát és az ősi elveket, miközben különböző eredményekre jutottak.

A legmeglepőbb talán, hogy az elkészült csónakok (feltehetően a modern anyagoknak és a szén- vagy üvegszálas hálóknak köszönhetően) elképesztően könnyűre sikerültek – ahhoz képest persze, hogy milyen tulajdonságokat társítunk a betonhoz. A kenuk súlya 110-150 kg között mozgott, kivéve az A-Híd két darabból összerakható, a vállalat logóját formázó hajóját, amely közel 300 kg volt.

Verseny mellett egész napos kikapcsolódás

A köszöntő beszédek és csapatok rövid prezentációja után gyors mázsálás következett, majd a rendezvény leköltözött a Duna partra, ahol nemsokára elkezdődött maga a verseny is. A kétszáz méteres versenytávon a Mapei Squadra Azurrája magabiztosan hagyta maga mögött a mezőnyt és nyerte meg a verseny vízi részét. Az összesített végeredményben azonban a Mapei gyorsasága kevésnek bizonyult, ugyanis végül az A-Híd hajója végzett az első helyen. A második helyezett a BME Betonkacsák kenuja lett, a Mapei csapata pedig harmadikként zárta a versenyt.A betonkenuk versenye mellett a csapatok és a támogató cégek sárkányhajó futamokban is összemérték erejüket. A kétszemélyes kenukkal ellentétben itt 10 fős csapatok eveztek, és a versengés komolyságáról tanúskodik, hogy a Mapei hajóját Markovich Béla ügyvezető igazgató is erősítette. A páros futamok után végül helyosztó döntött a sárkányhajó-verseny végeredményről.

Az esemény szervezőinek a Sailforyou-nak, a főtámogató Mapei-nek sikerült teljesíteni a kitűzött célokat, azaz összehozták az építőipari vállalatokat és a mérnökhallgatókat, amiből remélhetően gyümölcsöző kapcsolatok születnek. Ez azonban csupán a kezdet, hiszen a versenyre már most nagy az érdeklődés, hiszen azok a cégek, akik idén támogató részvétvevőként jelentek meg (Frissbeton, Lafarge, Hercsel) jövőre saját betonkenu építését tervezik. Tehát a show folytatódik és jövőre is lesz Magyar Betonkenu Kupa. Sőt, talán még a nemzetközi mezőnybe is sikerül bekapcsolódni.