HungarianConcrete Canoe Competition CANCELLED DUE TO CORONAVIRUS FEARS
Budapest, 16 March 2020 – Organizers of the Hungarian Concrete Canoe Competition have canceled the 2020 event due to the health concerns connected with the spread of coronavirus. We are planning to organize the event the next year. We know you have put in countless hours planning and preparing. We appreciate your resilience and willingness to take on the challenges of this situation. See you in 2021. Take care of yourself and each other.
A koronavírus okozta járványügyi helyzet miatt a 2020. évi rendezvényt törölték a rendezők
Budapest, 2020. március 16.- A Magyar Betonkenu Kupa szervezői a 2020. évi versenyt a koronavírus járványügyi helyzetre való tekintettel nem rendezik meg. 2021-ben reményeink szerint újra találkozunk. Tudjuk, hogy már sokan vártátok az eseményt és készültetek is rá, és megértjük az esetleges csalódást, de nagyra értékeljük a lojalitásotokat. Jövőre találkozunk! Vigyázzatok magatokra és egymásra!
A BME Navis Caementicia csapata megvédte előző évi bajnoki címét a VIII. Magyar Betonkenu Kupán
Budapest, 2019. június 21. – A nyolcadik évadba lépett a Betonken Kupa. Idén több vezető építőipari cég összefogásából valósult meg az esemény. A Market-Moratus, ÉPI és Ferrobeton voltak a fő támogatói az eseménynek. 7 egyetemi csapat mellett két céges csapat a Frissbeton és Mapei is aktív támogatóként részt vett az eseményen. Emellett az Állványművek a betonhíd verseny kiemelt támogatója is hozzájárult az esemény sikereihez. A BME két csapattal a SZIE egy csapattal indult a megmérettetésen a külföldi egyetemek közül a Kolozsvári Műszaki Egyetem két csapatot indított a Prágai Egyetem támogatásával pedig először szállt vízre a Prágai Technikai Gimnázium csapata.
A megszokott menetrend szerint zajlott a verseny, június 20-án, csütörtökön a csapat prezentációkkal indult az esemény. Június 21-én pénteken pedig a Kopaszi gáton folytatódtak a vizi események. A megnyitón a verseny fővédnöke Balázs L. György, a BME egyetemi tanára köszöntötte a csapatokat. A háromtagú zsűri Polgár László vasbeton mérnök, Boldog Anita az AB Concrete Design tulajdonosa, valamint Pollák András a SZIE laboratórium vezetője, tanszéki mérnöke voltak. Az izgalmakkal teli pörgős eseményen a következő eredmények születtek. A betonkenu küzdelmeket a Navis Caementica (BME) csapata nyerte a CTU Lion (Prágai Egyetem) és a TUC (Kolozsvári Egyetem) egyetemi csapatok előtt. A betonhíd megmérettetésen a Mapei győzedelmeskedett a Navis Caemeneticia (BME) lett a második, míg megosztott harmadik helyen a CTU Lion (Prágai Egyetem) és SZEnavis (SZIE) csapatai végzeztek. Különdíjakat kaptak a következő csapatok:
Legígéretesebb csapat/The most promising team – Dusni Gang (Secondary Technical School in Prague)
Leginnovatívabb híd/The most innovative bridge – Mapei
Újonc/ The newcomer team – TUC 2 (Kolozsvári Egyetem)
A legjobb design/ The best design – BeSZTonkKenu (BME)
A legjobb szurkolók/ the best fans – TUC 1 and TUC 2 (Kolozsvári Egyetem)
Fairplay díj: Navis Caemeneticia (BME)
A sárkányhajós versenyen a Frissbeton csapata állhatot a dobogó legfelső fokára a Navis Caemeneticia (BME) és a SZEnavis (SZIE) csapatai előtt.
Nemzetközi eseménnyé nőtte ki magát a Mapei Betonkenu Kupa A BME Navis Caementicia csapata lett a győztes
Győr, 2018. június 21-22. – A VII. Magyar Mapei Betonkenu Kupát 2018. június 21-én és 22-én rendezték meg Győrben a Széchenyi István Egyetemen (SZIE) és a Mosoni Duna Aranypartján. 9 egység, köztük 7 egyetemi csapat indult az eseményen. A betonkenu viadal mára rangos eseménnyé nőtte ki magát, hiszen három külföldi egyetem (Kolozsvár, Prága, Kijev) is megmérettették magukat. A győzelmet fantasztikus teljesítménnyel a BME Navis Caementicia csapata szerezte meg, a házigazda SZIE, SZEnavis egysége és a Kolozsvári Egyetem csapata előtt. A leginnovatívabb hidat a Mapei építette.
A hagyományokhoz híven a vízi események előestéjén a csapatok prezentációjával kezdődött a program. A feladat az volt, hogy a kenu építés folyamatát a tervezéstől a megvalósításig mutassák be a versenyzők. Számos csapat kisfilmet forgatott a kenu építéséről, belecsempészve, az értékes műszaki tartalom mellett, vicces és olykor megható pillanatokat is. A két legjobb összeállítás a zsűri döntése alapján a Kolozsvári Egyetem és a BME BeSZTonKenu csapatának filmjei voltak.
A zsűri már a prezentációknál gondosan jegyzetelt és mérlegelt. Idén a bírák között volt Bartos Ferenc a Monotop Kft., ügyvezető igazgatója, Boldog Anita az AB Concrete Design tulajdonosa, valamint Pollák András a SZIE laboratórium vezetője, tanszéki mérnök.
A győri helyszín, az egyetemi Campus arra is lehetőséget adott, hogy este kötetlen formában beszélgethettek, ismerkedhettek a csapatok. Másnap reggel a házigazda Széchenyi István Egyetem rektora, Dr. Földesi Péter fővédnök, valamint a fő támogató részéről Markovics Béla, a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója, és Dr. Balázs L. György, a BME egyetemi tanára szintén fővédnök köszöntötték a résztvevőket.
Péntek reggel a betonkenuk mérlegelésével és a csapatok bevonulásával vette kezdetét a verseny. Tekintettel a kupa 7. évfordulójára, külön feladat volt a 7-es szám megjelenítése is. A PTE volt ebben a legötletesebb, hiszen ők 7 betonkalapban, mesterlövészként vonultak be. A BME BeSZTon kenu bizonyult a legkönnyebbnek, 54,94 kg-ot nyomott; a legnehezebb kenunál is csupán 115,1 kg-ot mutatott a mérleg. A Prágai Egyetem címerállatának életnagyságú plüssfigurája a Kék Oroszlán is színesítette a felvonulást.
A betonkenuk négy futamban tették próbára magukat: férfi, női, vegyes páros és körfutam. Ez utóbbiban oda-vissza kellett evezniük a csapatoknak. A vizet egyértelműen a BME Navis Caementicia csapata uralta, hiszen a négy futamból 3-at megnyertek, egy futamban pedig a második helyen végzetek. Kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott még a SZIE SZEnavis egysége, valamint a Kolozsvári Egyetem is remekül teljesített.
A betonhíd verseny immáron harmadik éve kerül be a programba. A csapatoknak készíteniük kell a lehető legnagyobb távolság áthidalására alkalmas olyan beton hidat, amelynek a súlya nem nagyobb 80 kg-nál, minimális szélessége 30 cm és magassága/vastagsága szabadon megválasztható. A próbaterhelés mindig egy izgalmas és látványos része a versenynek. A győzelmet a Mapei szerezte meg, akik 3,95 m áthidalási hosszúságú hidat készítettek, melynek a maximum terhelése elérte a 480 kg-ot.
A sárkányhajós regatta már a kezdetek óta színesíti a rendezvényt, itt 10 fős csapatok versenyeznek, először egy időmérő futamot eveznek, majd pedig a helyosztók döntenek az érmek sorsáról. A győzelemnek a BME Navis Caementicia csapata örülhetett, az ezüstérmet a SZenavis, míg a bronzérmet a Frissbeton egysége vihette haza.
A díjátadón további különdíjakat is kaptak a csapatok. A legígéretesebb vegyes csapat a Prágai Egyetem CTU Blue Lions formációja lett. A díjat azért kapták északi szomszédaink, mert a Prágai Egyetemen egy szenior egyetemei képzési program keretében négy nyugdíjas hölgy is bekapcsolódott a betonkenu építési projektbe, akik el is jöttek Győrbe. A leginnovatívabb kenu a BME BeSZTonKenu csapatáé lett az egyedi zsaluzási megoldásért és dekorációért. A legjobb 7-es megoldás a PTE, peTON egységé lett a hét mesterlövész ötletért. A legjobb design díjat pedig, a Frissbeton 007-es csapata kapta. A Kijevi Egyetem első alkalommal vett részt az eseményen és a legjobb újonc különdíjjal térhettek haza.
A hetedik betonkenu kupa ismét bebizonyította, hogy ezt a kalandot folytatni kell és érdemes, hiszen évről évre újabb megoldások, a gyakorlatban még nem használat technológiák jelennek meg. Jövőre jön a nyolcadik!
A Pécsi Tudomány Egyetem csapata nyerte a VI. Magyar Mapei Betonkenu Kupát
Eredmények: 1.Pécsi Tudomány Egyetem PTE 82 pont 2.Debreceni Egyetem GSV-DEMKenu 74 pont 3. Széchenyi István Egyetem SZEnavis 66 pont 4-5. BME/Navis Caementicia 51 pont 4-5. Kolozsvári Egyetem/ASCUT KOLOSVAR 51 pont 6. Mapei 49 pont 7. BME/Építészek 39 pont 8. Frissbeton/Betoncápák 36 pont 9. SZEBETOn 29 pont 10.CzechTech.Un. Prague – Blue Lions 20 pont 11. BME/KENUTRAVA 19 pont 12. CRH/Cefet Remek Hajósok 18 pont 13. Readymix 5 pont Betonhíd 1. BME Navis Caementicia 2. Mapei 3. Debreceni Egyetem, DEMkenu Különdíjak:
Megvédte bajnoki címét a győri SZENAVIS-P csapata A SZEBETON-é a legjobb beton híd
Budapest, 2016. június 24. – Az V. Magyar Mapei Betonkenu Kupát 2016. június 24-én rendezték meg Budapesten a Lágymányosi-öbölben. 9 egyetem és 6 építőipari cég képviseltette magát, az eddigi legnépesebb megmérettetésen. Évről évre egyre nagyobb figyelem övezi a versenyt a betonkenuk mellett idén további újdonságok szerepeltek a programban, volt betonhíd építő verseny, de készült betonból focilabda is, melyet Bozsik Péter is szemrevételezett, és az ő kezdőrúgásával indult a verseny. A csapatok betonból készül divat kiegészítőkkel is elkápráztatták az érdeklődőket. Sőt a Mapei lelkes betontechnológusai egy beton wakeboard bemutatót is tartottak. A győzelmet a győri Széchenyi István Egyetem SZENAVIS P elnevezésű csapata szerezte meg, az újonnan debütált Debreceni Egyetem Műszaki karának egysége előtt, a dobogó harmadik fokára pedig a Budapesti Műszaki Egyetem Navis Caemanticia néven indított formációja állhatott.
Új győztest köszönthetünk! A Széchenyi István Egyetem SZENAVIS-P csapata a bajnok! – 2015. június 19.Rekordok, olimpikonok és egyéb betonságok a IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupán
Budapest, 2015. június 19. – A IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupán rekord számú hajó indult, 2015. június 19-én, Budapesten a Lágymányosi-öbölben a Sailforyou szervezésében és a Mapei támogatásával. Idén 5 egyetemi csapat és 6 hazai vezető építőipari cég 11 hajója versengett, neves sportolókkal, olimpikonokkal és paralimpikonokkal megerősítve. A győzelmet a végig remek teljesítményt nyújtó Széchenyi Istvány Egyetem SZENAVIS-P nevű csapata nyerte, a tavalyi győztes BME Építészmérnöki kara és a 2013-as bajnok, BME Építőanyagok és Magasépítés Tanszék egységei előtt. 2015-ben több rekord is született és tovább bővült a beton széles körű felhasználásának köre is. A legkönnyebb hajó 40 kg volt, amelyet a verseny sportszakmai védnöki Horváth Csaba többszörös olimpiai, világ- és Európa-bajnok kenus is kipróbált. A legnehezebb kenu 199 kg-ot nyomott. Magyarországon elsőként itt debütáltak a betonból készült fürdőruhák, és egy nem hivatalos Guinness rekord is született, hiszen a Cemex által épített betonkenuval első alkalommal eveztek át a Dunán. A vízi teljesítmény mellett a szigorú szakmai zsűri díjazta a betonkenu kivitelezését, formatervezését, az építés során alkalmazott technológiai megoldást is prezentálni kellett a csapatoknak. Idén először látványos bevonulás is kísérte a kenuk bemutatását, volt olyan csapat, akinek a bemutatkozását egy fúvós zenekar kísérte. A betonkenuknak idén négy távon kellett bizonyítani, két férfi, egy női és egy olimpikon futamon is helyt kellett állni. Az egyik legizgalmasabb futam az volt, amikor világ élvonalában versenyző paralimpikon evezősök ültek hajóba. A nap eseményei között szerepelt egy látványos vízparti divatbemutató is, ahol karcsú modellek mutatták be a Beton Workshop égisze alatt ifjú magyar designerek betonból készült ékszereit. Az Építőipari Sárkányhajós Regatta, mint állandó betét program idén sem maradt ki, melyet a hagyományokhoz híven nagy érdeklődés kísért. A IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupát több százan kísérték figyelemmel idén a Kopaszi-gáton. A negyedik esemény újra bebizonyította, hogy a beton milyen sokrétű módon használható fel, hiszen nem csupán egy széles körűen felhasználható építőanyagról van szó. A beton a vízisport eszközök között is remekül megállja a helyét, emellett, dísztárgyak, ékszerek, bútorok is készülhetnek belőle. Az építőmérnök és építészhallgatók lelkesedése töretlen, évről évre egyre nagyobb lelkesedéssel vetik bele magukat a betonkenu készítésbe, az építőipari szakemberek számára is kihívást jelent ez az kreatív alkotó munka. Az esemény pedig remek színteret biztosít, hogy összehozza a szakma képviselőit és leendő szereplőit. A résztvevők számára nem kérdés, hogy jövőre is lesz folytatás. A zsűri egyik tagja Boldog Anita “beton designer” volt, aki négy éve még végzős egyetemistaként vett részt úszó betonsziget diplomamunkájával az eseményen, ma peidg már saját önálló céget vezet. Az ő csodás színes betondíjait kapták a versenyzők. Gratulálunk minden résztvevő csapatnak! Köszönjük az építőipari cégeknek, az egyetemistáknak, a támogatóknak és a közreműködöknek a betonkemény munkát és teljesítményt! The show must go on:)
Készülnek a kenuk a nagy összecsapásra! – 2015. június 17. A verseny történetében először: olimpikonok a fedélzeten
2015. június 19-én immáron a IV. Magyar Mapei Betonkenu Kupát rendezik meg új helyszínen, a budapesti Kopaszi-gáton. A versenyen ismét saját készítésű betonból készült hajóval szállhatnak vízre az egyetemi csapatok, és az építőipari szakcégek. A verseny célja nem változott az elmúlt időszakhoz képest: népszerűvé tenni a betonkenuzást itthon is, valamint kreatív gondolkodásra késztetni a tervezőket, és összekötni az építőanyag gyártó szakmát a szakma utánpótlásával, és nem utolsó sorban az innováció.
A versenyre egyetemi csapatok, cement- és betongyárak, valamint építőipari tervező és kivitelező cégek nevezhetnek. Ami összeköti már évek óta a versenyzőket az nem más, mint a szakma iránti szenvedélyük, a beton iránti bizalmuk, valamint az alkotás vágya, hogy létrehozzanak valami egyedit, izgalmasat, majd mindezt vízre bocsássák, és megmérettessék magukat.
Idén először, két új kategória
A versenyprogramba bekerült az “ALL AROUND THE BETON” elnevezésű pályázat, melynek célja, hogy a résztvevők a beton minél szélesebb körű különleges, egyedi alkalmazását mutassák be vízen, szárazföldön és levegőben egyaránt.
A másik, új kategória, ill. versenyszám a beton fürdőruhás párok „mustrája”. Az induló csapatoknak egy női és egy férfi fürdőruha modellt kell elkészíteni betonból, és ezt élőben a csapattagok közül egy hölgynek és egy úrnak be is kell mutatni. Itt fő értékelési szempontok az esztétika, érdekesség, és a viselhetőség.
A betonkenuval a csapatoknak négy futamot kell teljesíteni, ebből két férfi, egy női futam, és egy Olimpikon futam keretén belül. A csapatoknak kb. 600 m-t kell a vízen tölteni, és kipróbálni mit bír a kenujuk, melyet szigorú szabályok alapján kellett elkészíteniük.
Izgalmak, úszó betonrepülő és betonékszer bemutató a III. Magyar Mapei Betonkenu Kupán – 2014. június 20.
Gratulálunk a győzteseknek és minden résztvevőnek! Köszönjük a zsűri fáradtságos munkáját, a cégek támogatását, az egyetemisták lelkesedését!
Rövid összefoglaló a harmadik évadról:) Ráckeve, 2014. június 20. – A Budapesti Műszaki Egyetem Úsztatott Aljzat 2.0 elnevezésű csapatának győzelmével zárult III. Magyar Mapei Betonkenu Kupa. A verseny nem volt híján a drámai fordulatoknak: eltört a győri Széchenyi István Egyetem hajója, mégis sikerült a dobogó harmadik helyére felküzdeni magukat. Horváth Csaba Olimpiai, világ és Európa-bajnok kenus volt a sportszakmai védnök. A június 20-án pénteken a Ráckevei Duna-ágon megrendezett, sport és műszaki teljesítményt egyformán követelő verseny célja az iparág népszerűsítése és innovációk ösztönzése révén hozzájárulni az ágazat fejlődéséhez. A versenyre szigorú szabályok alapján, betonból készített kenuval nevezhettek a csapatok. A győztesnek járó Kupát a műszaki megoldás ötletessége és a futamokon elért eredmény alapján szakmai zsűri ítélte oda, idén a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kara csapatának. A csapatok technológiai fejlődése szemmel látható, a kenuk évről-évre könnyebbek, szebbek és egyre jobb a vízfekvésük. A legkönnyebb hajó idén mindössze 59 kilogrammot nyomott. Eltört a hajójuk, mégsem adták fel! A győri Széchenyi István Egyetem kenuja eltört szállítás közben. A csapat azonban nem adta fel, egész éjjel dolgoztak és különleges technológiákat alkalmazva újjáépítették a hajót, hogy meglepetésre a harmadik helyen végezzenek. Kitartásukért Sportszerűségi különdíjat vehettek át. A III. Magyar Mapei Betonkenu Kupa helyezettjei I. Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar – Úsztatott Aljzat 2.0 II. Mapei III. Széchenyi István Egyetem, Győr A nap programját egy női betonkenu betétfutam, betonékszerek divatbemutatója, valamint sárkányhajó és flúgos futam színesítette. Ez utóbbira bármilyen betonból készült úszóalkalmatossággal lehetett nevezni, amely úszik és elbír legalább egy embert. A győztes a SzeBeton repülő formájú beton úszóalkalmatossága lett.
Indul a III. Magyar Mapei Betonkenu Kupa – 2014. március 21.
Immáron a harmadik évad következik a magyar beton kenuzás történetében. 2014. június 20-án, Ráckevén a III. MAGYAR MAPEI BETONKENU KUPÁRA várják a rendezők a lelkes és elhivatott egyetemistákat és betontechnológusokat. A cél változatlan: megépíteni a legjobb vízfekvésű, leggyorsabb és leginnovatívabb betonkenut.
A részvevő cégek amellett, hogy saját betonkenut építhetnek egy-egy egyetemi csapatot is támogatnak, sőt, hogy mindenki kellően vizes legyen, a hagyományokhoz híven sárkányhajós csapatverseny is színesíti a napot. Természetesen folytatva a tavalyi kezdeményezést, a flúgos futamra is várják az őrültebbnél őrültebb beton kreációkat!
Az idei év számos újdonságot tartogat :
Az egyik, hogy egy új pályázatot írt ki a névadó támogató MAPEI . „Megvalósítható innováció a betonkenu tapasztalataival” pályázat célja, hogy az egyetemisták az úszó betonművek minél szélesebb körű gyakorlati alkalmazását mutassák be. Érdemes belevágni mert remek különdíjakkal jutalmazzuk a kreatív ötleteket.
Egy másik úttörő kezdeményezés az „OLIMPIKONOK betét futama”, ahova minden csapat két Olimpikont nevezhet be.
Az idén a hölgyek is szerephez jutnak, mert meghirdetjük a női futamot is.
A legkönnyebb betonkenuval a BME csapata győzedelmeskedett a II. Mapei Betonkenu Kupán – 2013. június 21.
2013. június 21-én Ráckevén rendeztük meg a II. Mapei Betonkenu Kupát. Az eseményen 5 egyetem és 5 építőipari szakcég 8 betonkenuval szállt harcba a győzelemért. Az aranyérmet a Budapesti Műszaki Egyetem – Építőanyagok és Mérnökgeológia Tanszéke 65 kg-os betonkenuja nyerte el, aki egy futamgyőzelmet is elkönyvelhetett.
Az ezüstérem a Frissbeton Kft. csapatának jutott, aki remek hajrával kerülte a dobogó második fokára. A bronzérem a névadó és szintén futamgyőztes Mapei csapatáé lett, akik egy fairplay díját is hazavihették.
A negyedik a győri Széchenyi István Egyetem, az ötödik a Szent István Egyetem, YBL Miklós Építéstudományi kara, a hatodik a Kolozsvári Műszaki Egyetem, a hetedik a BME Szilárdságtani és Tartószerkezeti tanszéke, a nyolcadik helyen pedig a YBL II-es csapata végzett.
A napot sárkányhajós futamok is színesítették itt a legfényesebb éremnek a Mapei Kft. csapata örülhetett, az ezüst a Hercsel Kft. csapatához került, míg a bronz a Mapeiquick formációnak jutott.
A flúgos futam legkreatívabb hajója egyértelműen a Állványművek kft. állvány és beton katamaránja lett.
A legszebb hajó különdíját a BME – Szilárdságtani és Tartószerkezeti tanszéke kapta.
A leggyorsabb hajó díját pedig ösztönzésképpen a Kolozsvári Műszaki Egyetem kapta, aki a legtávolabbról érkeztek.
A Mapei fő támogatásával és a Sailforyou rendezésében zajló kupa lehetőséget teremt a leendő építőmérnökök és a gyakorlati szakemberek közötti kapcsolatépítésre és alkotó párbeszédre.
A második alkalommal megrendezett esemény bebizonyította, hogy a betonkenuzás egy olyan alkotó, csapatépítő, kreatív és innovatív tevékenység, amit tovább kell folytatni. Így lesz is folytatás 2014-ben a III. Mapei Betonkenu Kupán.
FLÚGOS FUTAM INDUL – 2013. május 2.
Határ a csillagos ég! Ez méltán igaz a betonkenu építésre, ahol a kreativitás igazán nagy szerepet kap, és hogy még jobban szabadjára tudjátok engedni a fantáziátokat és hogy azok a cégek is kedvet kapjanak, akiknek talán túl nagy falat a betonkenu építés, meghirdetjük a kreatív úszóeszközök futamát.
A “flúgos futam” névre hallgató kreatív, beton-úszóeszköz őrületen, bármivel és bárhogyan lehet indulni a lényeg, hogy betonból készüljön az úszó tárgy, legalább 1 embert kell, hogy elbírjon és bármilyen módon lehet mozgatni, akár emberi erővel, akár pl. motoros meghajtással, továbbá szabadon választható kiegészítő anyagot is (fa, fém, üveg, plexi stb. ) lehet hozzá kiegészítésként használni.
További kérdésekkel forduljatok bizalommal a szervezőkhöz: sail4youkft@gmail.com
A MÁSODIK – The Show Must Go On….. – 2013. április 30.
2013. június 21-én, Ráckevén immáron második alkalommal csapnak össze az egyetemi és az építőipari csapatok, hogy összemérjék betonkenuikat. A tavalyi tapasztalatokat felhasználva idén bátrabban és még nagyobb lelkesedéssel vágtak bele a projektbe a csapatok. A legtöbb egyetem két hajóval készül. Sőt már nemzetközi lett a verseny, hiszen a Kolozsvári Műszaki Egyetem is beadta jelentkezését.
A lelkesedés és az érdeklődés igen nagy, ezért a jelentkezési határidőt meghosszabbítottuk 2013. május 25-ig.
Hajrá ÉPÍTŐK!
Eseménybeszámoló – 2012. június 22., Ráckeve
Minden vízbe mártott test… – beszámoló az Első Magyar Betonkenu Kupáról A Római Pantheon kupolájának építésekor Marcus Vitruvius Pollio is használt már egy puzzolán nevű anyagot, amit a beton ősének tekinthetünk. Azóta az anyag összeforrt az építőiparral, holott a mai modern beton első felhasználása egyáltalán nem volt távol a víztől sem, sőt. Ezt igyekeztek alátámasztani június 22-én, Ráckevén az Első Magyar Betonkenu Kupán résztvevő csapatok.
Hogy jön a vízhez a beton? Hosszú tökéletesítési folyamatok után az ipari forradalom hozta meg a beton aranykorát, köszönhetően a 19. században fellendült cementgyártásnak. A korszerű kötőanyagok megjelenésével így lehetővé vált magas szilárdságú beton elkészítése. És hogy mennyire közel áll a betonhoz a vízi felhasználás: Joseph-Louis Lambot az 1855. évi párizsi világkiállításon egy vasbetonból készített csónakot mutatott be. A betonkenu versenyeknek meglepő módon nagy hagyományai vannak külföldön, elsősorban az Egyesült Államokban és Kanadában. Az első versenyeket az 1960-as években kezdték el megrendezni, 1988 óta pedig országossá hízott a vetélkedés. Ezek az észak-amerikai versenyek elsősorban az egyetemek közti vetélkedés jellemzi, mivel szinte kizárólag egyetemi csapatok indulnak.Ezeket a hagyományokat szeretnék átvenni a Mapei által támogatott első magyar versenyen is, amin összesen öt csapat – három egyetem és két cég – indult. A kenuk elkészítésére a csapatok viszonylag kevés időt, mindössze két hónapot kaptak, amelynek a végén le kellett szállítani az úszóképes csónakot.
Betonhíd a szakma és az egyetemek között De a szervezők célja nem csak a sportág puszta meghonosítása volt, hanem ennél nagyobb léptékű is. Dr. Balázs L. György, a BME egyetemi tanára, egyben a verseny fővédnöke elmondta, hogy nagyon szeretnék, ha a rendezvény hatására felkavarodna a szakma állóvize, és mindenkit kreatív gondolkodásra késztetne a különleges tervezéssel és a beton rendhagyó felhasználásával. Másrészt – ami talán a legfontosabb – a verseny hidat tudna építeni a szakma és a szakmába vágyó egyetemisták közé. A cél tehát egy olyan komplex esemény beindítása, ami fix pontul szolgál majd a vállalatok és az egyetemek kommunikációjában, együttműködésében. Ha ez megvalósulna, néhány éven belül talán az építőipart sújtó válság is enyhülni tudna. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (Betonkacsák) mellett a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar és a győri Széchenyi István Egyetem (Hullámtörők) indítottak egyetemi csapatokat. Mellettük a Mapei (Squadra Azurra) és az A-Híd Építő Zrt (Ha-Jó) szállt még vízre a történelmi első kupáért.Összecsapásukat szakmai zsűri bírálta el, menyek tagja volt Dr. Sajtos István, a BME egyetemi docense, tanszékvezető, Dr. Bódi István, a BME egyetemi docense, Martinkó József – Octogon szerkesztője, építész – és design kritikus újságíró, Kozák János – statikus mérnök, tartószerkezeti vezetőtervező és építész vezetőtervező Horváth Csaba – olimpia bajnok kenusA zsűri nemcsak a futamot (50 pont), hanem a hajók megtervezését, az építés technológiáját (20 pont) és kinézetét (30 pont) is figyelembe vette, így a csapatok összesen 100 pontot szerezhettek kenujukkal.
Kemény mezőny, szigorú szabályok Az induló csapatoknak a tervezés és kivitelezés során figyelembe kellett venniük a versenyszabályzatot (http://www.betonkenu.hu/versenykiiras/) is, amely szigorú korlátokat adott az indulóknak. A csapatoknak legalább három kiinduló anyagból (cementből, vízből és adalékanyagból) kellett előállítani a kétszemélyes kenut, amelynek megépítéséhez bármilyen anyagból készült hálót, szövetet, betétet lehetett használni. A hajót tilos volt azonban merev vázra építeni, illetve azt összefüggő vízzáró anyaggal bevonni. A szabályok figyelembe vételével az összes csapat ugyanarra a következtetésre jutott: a kenu legyen könnyű, vízzáró, áramvonalas, repedésmentes, lehessen könnyen szállítani, és persze legyen esztétikus. A tervezés során minden csapat hihetetlen ötletességgel ötvözte a modern technikát és az ősi elveket, miközben különböző eredményekre jutottak. A legmeglepőbb talán, hogy az elkészült csónakok (feltehetően a modern anyagoknak és a szén- vagy üvegszálas hálóknak köszönhetően) elképesztően könnyűre sikerültek – ahhoz képest persze, hogy milyen tulajdonságokat társítunk a betonhoz. A kenuk súlya 110-150 kg között mozgott, kivéve az A-Híd két darabból összerakható, a vállalat logóját formázó hajóját, amely közel 300 kg volt.
Verseny mellett egész napos kikapcsolódás A köszöntő beszédek és csapatok rövid prezentációja után gyors mázsálás következett, majd a rendezvény leköltözött a Duna partra, ahol nemsokára elkezdődött maga a verseny is. A kétszáz méteres versenytávon a Mapei Squadra Azurrája magabiztosan hagyta maga mögött a mezőnyt és nyerte meg a verseny vízi részét. Az összesített végeredményben azonban a Mapei gyorsasága kevésnek bizonyult, ugyanis végül az A-Híd hajója végzett az első helyen. A második helyezett a BME Betonkacsák kenuja lett, a Mapei csapata pedig harmadikként zárta a versenyt.A betonkenuk versenye mellett a csapatok és a támogató cégek sárkányhajó futamokban is összemérték erejüket. A kétszemélyes kenukkal ellentétben itt 10 fős csapatok eveztek, és a versengés komolyságáról tanúskodik, hogy a Mapei hajóját Markovich Béla ügyvezető igazgató is erősítette. A páros futamok után végül helyosztó döntött a sárkányhajó-verseny végeredményről. Az esemény szervezőinek a Sailforyou-nak, a főtámogató Mapei-nek sikerült teljesíteni a kitűzött célokat, azaz összehozták az építőipari vállalatokat és a mérnökhallgatókat, amiből remélhetően gyümölcsöző kapcsolatok születnek. Ez azonban csupán a kezdet, hiszen a versenyre már most nagy az érdeklődés, hiszen azok a cégek, akik idén támogató részvétvevőként jelentek meg (Frissbeton, Lafarge, Hercsel) jövőre saját betonkenu építését tervezik. Tehát a show folytatódik és jövőre is lesz Magyar Betonkenu Kupa. Sőt, talán még a nemzetközi mezőnybe is sikerül bekapcsolódni.